Zaujímavosť: Prečo sa podložie vápni a ako sa to vykonáva?
V určitých staničeniach trasy stavby R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek je potrebné upraviť približne 690.000 kubických metrov zeminy, čo je zhruba 1,7 milióna štvorcových metrov plochy budúcej rýchlostnej cesty. Projektant stavby navrhol úpravu podložia v hrúbke 0,4 metra na hlavnej trase a v hrúbke 0,3 metra na prístupových cestách. Aktuálne je na stavbe takto upravené podložie s výmerou približne 150.000 štvorcových metrov, v upravovaní podložia budeme pokračovať. Po úprave podložia vhodným spojivom sa zlepší jeho únosnosť.
Úprava podložia sa realizuje zemnou frézou
Podľa rozboru zeminy sa určí vhodné spojivo (vápno, cement a podobne) a podiel spojiva, prípadne vhodný pomer (napríklad 70 % vápna a 30 % cementu). Tieto pomery určuje laboratórium na základe odobratých vzoriek a následnej skúšky. Potom sa spojivo nadávkuje podľa vopred určeného množstva na štvorcový meter zeminy, premieša sa so zeminou v hrúbke podľa projektovej dokumentácie pomocou zemnej frézy a následne sa zrovná. Posledným krokom je zhutnenie podložia zemným valcom.
Pri úprave podložia vápnením je dôležité dodržať aj vhodnú vlhkosť zeminy, aby spojivo dokázalo chemicky zreagovať a preto sa podľa potreby dodatočne kropí alebo polieva cisternou. Keď sa úprava podložia dokončí, odborníci spravidla vykonajú statickú zaťažovaciu skúšku, aby overili únosnosť podložia.